Stora saker på gång!

Tiden går fortare än man tror och nu är man inne på andra terminen av andra året och det är liksom nu det gäller lite... Och privatlivet ska vi inte tala om! Det är så många bollar i luften nu att man blir yr. Jag ska inte hålla er på halster längre.

Detta händer i vår!

*Jag har fått bidrag till att starta ett projekt där jag får blanda historia och hästar i ett. Hästens historia är ju välkänd numera men jag och ett gäng andra intresserade ska få åka till grottorna i Lascaux. Där finns grottmålningar som är nästan 20 000 år gamla. Av ca 2000 figurer är 900 identifierade som djur, varav 365 av dem är hästar. Vi ska även åka till grottan Chauvet som har de äldsta grottmålningarna som man känner till. Men dessa målningar hittades inte förrän 1994. Jag och mitt "team" har fått lov att göra utgrävningar i närheten av grottorna. Då det mest är kalkstensberg i Chaivet med floden Ardeche som rinner igenom så kommer det bli en tuff utgrävning. Men det är något mystiskt med dessa avbildningar på hästar i ett bergslandskap. Förhoppningsvis kommer vi hitta något som kan ge ledtrådar till hur och när hästen blev domesticerad i Europa, och om det levde hästar bland kalkstensbergen. Ska bli mucho spännande! Jag kommer vara borta under hela april med detta projekt.

*Jag har köpt loss mina föräldrar ur huset så det är numera mitt eget och jag och Victor kommer alltså bo tillsammans här. Så flytten till Frankrike är alltså inte bara tillfällig längre utan jag är positiv till att vi stannar kvar här i några år till. Jag ska gå ett tredje år på skolan har jag bestämt för att läsa ännu fler kurser och Victor ska gå sitt andra år på skolan också. Visst, vi har inte varit tillsammans länge, men Victor bor redan hos mig så gott som varje dag så det är inget megakliv vi tar och vi har tänkt över det. Mina föräldrar är självklart lika välkomna att bo här när de kommer över. :) Jag är inte omöjlig. Och jag kommer åka över till Sverige när jag får tillfälle också.

 

*Jag har bestämt mig för att jag ska köpa häst! Och nej jag har inte vunnit på lotto! Huset kommer jag betala av till mina föräldrar varje månad och hästen är en solskenshistoria utan dess like. En man kom till stallet för någon månad sedan och frågade våran stallchef om de hade lust att ta emot en häst som han inte längre hade råd att behålla. Det var en ren donation till en skola som gjorde så mycket bra, sa han och stallchefen visste inte vad hon skulle svara riktigt. Hon ville ju gärna se hästen först. Det kanske var mer trubbel än det var värt. Jag fick ta åt mig uppgiften att följa med och provrida och testa den här hästen. När jag klev ut ur bilen och såg hästen höll jag på att dö av skratt. Den var fet och åmade och kråmade sig framför oss som för att tala om för oss att han var värd sin vikt i guld. När jag provred honom var han slö på grund av att han var fet, och för att han hade stått i hagen ganska länge, men det var världens snällaste häst och när jag sen fick se hans stamtavla och alla plaketter han fått från utställningar och tävlingar så visste jag att detta var ett riktigt kap. Mannen hade även betalat veterinärsbesiktning innan trots att han egentligen inte hade råd så att vi inte skulle oroa oss över att han var sjuk. Så Lazarus, som hästen heter fick följa med tillbaka till stallet och blev genast vän med alla. Men stallchefen är bekymrad. Lazarus har sån potential och skulle aldrig trivas som ren ridskolehäst. Så nu har jag och två andra tjejer gått ihop och vi ska köpa loss honom. Vi betalar mest en symbolisk summa för att köpa honom eftersom han var gratis men det kommer gå till en bra sak. Att vi är tre underlättar massor eftersom vi då känner att vi både har råd och har tid med hästen. Jag kan t ex åka bort på mitt projekt utan att oroa mig. De andra tjejerna är verkligen duktiga och tävlar redan i hoppning, dressyr, fälttävlan och till och med western så vi ska se vad Lazarus utvecklas till. Eftersom han är en äkta Angloarab. Det är ju en ras som kommer från Frankrike från början och det finns många rasföreningar som håller utställningar så vi får se om det blir något sånt. Så jag ska bli hästägare också!! 

*Det är ännu mer på gång ska ni veta! I maj ska min klass ut på en liten resa till Rom där vi förenar nytta med nöje. Rom är ett av mina drömresmål så det ska bli underbart!! 

Så ja det är mycket på gång för att inte tala om alla andra tentor och privata angelägenheter som finnes i min vardag så om jag är ovanligt oaktiv på bloggen i det närmaste så hoppas jag de flesta förstår varför. Ha ha, det är ju inte som att ni kommer ha massor att sakna. :)  


Kommentarer
Postat av: Jenny

Du MÅSTE MÅSTE MÅSTE hålla ditt löfte!! Jag vill ju se allt du ser ju!! :)

2012-02-10 @ 01:18:42
URL: http://paraworld.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0