Tillbaka i spelet

Som min "snälla" pojkvän berättade i det förra inlägget så var jag helt slut efter min hemfärd och jag har inte blivit riktig förrän nu, sent på söndagkvällen, vilket inte är en höjdare eftersom allvaret med skolan börjar imorgon igen.

 

Men mina vänner, jag hoppas ni inte klandrar mig. Jag har trots allt färdats fram och tillbaka över hela södra Frankrike, med en liten omväg i Paris på en dag då vi var på Muséum national d'histoire naturelle (Naturhistoriska muséet) och även i Jardin de las plantes botaniska trädgård och djurpark. Muséets utställning om evolution är FANTASTISK och vi fick även prata med de människor som jobbade i departementen för klassifikation och evolution, allt på franska! Mon dieu!


Själva utgrävningarna var väldigt lärorika, men tyvärr hittade vi inte ett jäkla skit! Första dagen i Lascaux märkte vi att marken på den lilla plätt vi fått tillåtelse att gräva på var så ful med skräp att den räknades som kontaminerad och det tog ytterligare tre dagar innan vi fick tillåtelse att gräva på ett annat ställe. Den enda som hittade något överhuvudtaget var Friedo som hittade någon form av ben som senare visade sig vara kycklingben. Troligtvis från någon turist som slängt benet efter att ha ätit och sen har väl någon fågel tuggat på det.

Även i Chauvet fick vi åka därifrån tomhänta nästintill. Det enda vi vann på var att vi fick delta i ett forskningsprojekt från amerikanska Academy of Natural Science. Detta är på inget sätt hemligt så jag ska berätta mer om det senare! Promise!

Överlag har hela resan varit fantastisk med underbara människor, en hel del udda frystorkad mat och mycket att lära. Nu ska jag och Victorini mysa ihop oss i soffan med glass och en dokumentät jag har fått låna om romersk mytologi! Och vet ni, jag måste snart komma på vad sjutton jag faktiskt ska bli så jag kan välja ett huvudämne till nästa år! Aj aj aj, det kan ta tid!

Ciao!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0